Veelgestelde vragen

Sinds 2009 is het wettelijk verplicht om naast uw verzekeringsnummer ook uw burgerservicenummer in uw patiëntendossier te vermelden. Om dit te kunnen controleren vragen wij u naar uw legitimatie. Een geldig legitimatiebewijs is: paspoort, identiteitskaart, rijbewijs.
Dat ligt aan de verzekering die u heeft afgesloten. Het is raadzaam om (voor de behandeling) bij uw verzekeraar te informeren of de betreffende behandeling wel of niet, of deels wordt vergoed.
Nee. Bloedend tandvlees duidt op een ontsteking van het tandvlees. Het is verstandig om een afspraak met uw tandarts te maken.
Ja, u kunt naar de tandarts of mondhygiënist maar vermeldt altijd voorafgaande aan de behandeling dat u zwanger bent of als u vermoedt dat u zwanger bent.

Bij digitale röntgenfotografie is de blootstelling zo gering dat het geen gevaar oplevert. Echter tijdens een zwangerschap nemen we liever geen risico dus als het niet direct nodig is, stellen we het nemen van de röntgenfoto’s uit tot na uw zwangerschap.

Het eerste uur na de behandeling kan de wond nog een beetje bloeden. Spoel uw mond niet met water en spuug alleen het bloed uit. Spoelen en aanraken van de wond kan de bloeding juist weer doen toenemen. Als de wond blijft bloeden, pak dan een schoon gaasje, vouw deze tot een kleiner vierkant, leg het op de wond en bijt stevig dicht op het gaasje. Hierdoor geeft u druk op de wond en zal de bloeding stoppen. Houd dit 30 minuten vol. Blijft de wond na 30 minuten dichtbijten nog bloeden, neem dan contact op met de praktijk.
Het eerste wat u moet doen, is de tand zoeken. Pak deze niet vast aan de wortel maar aan het deel wat normaal zichtbaar is in de mond. Bewaar de tand nat. Het liefst onder uw tong zodat de tand in contact blijft met uw speeksel. Als dit niet lukt, leg de tand dan in een bekertje met wat melk, als dit niet voorhanden is, water. De tand mag niet uitdrogen. Belt u zo snel mogelijk uw tandarts.
Ja. Zeker na het plaatsen van een witte (composiet) vulling kan het nog enige weken tot soms wel een paar maanden gevoelig zijn. Met name met koud en warm en met bijten, kan het gevoelig zijn. Dat is op zich normaal en moet met eventueel paracetamol goed onder controle te houden zijn. Het mag niet zo zijn dat u ’s nachts wakker wordt van de pijn. Dan is het verstandig contact op te nemen met de tandarts.

Het is belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd vertrouwt raken met de tandarts. Neem ze gerust mee wanneer u zelf voor controle komt zodat uw kind kan wennen aan de omgeving.
Een wortelkanaalbehandeling kan om twee verschillende redenen nodig zijn. De zenuw van de tand/kies kan ontstoken zijn of het bot rondom de tandwortel is ontstoken. De ontsteking kan alleen genezen wanneer de oorzaak helemaal is weggehaald.

Bij een wortelkanaalbehandeling wordt de zenuw van een tand/kies verwijderd, soms is deze al afgestorven en wordt de tand/kies binnenin goed schoongemaakt. Om dit te kunnen doen wordt er een klein gaatje in de tand gemaakt. Met behulp van vijltjes en een ontsmettende chloor-oplossing worden de kanaaltjes tot de wortelpunt schoongemaakt en gedesinfecteerd. Na deze reiniging worden de kanalen gedroogd en afgesloten met cement en rubberen stiftjes zodat er geen bacteriën meer bij de ontsteking kunnen komen. Hier overheen komt een witte composiet vulling.

Een wortelkanaalbehandeling wordt meestal in twee afspraken gedaan. De eerst afspraak om te openen en de kanalen wat schoon te maken. De tweede afspraak om definitief goed te reinigen en af te sluiten.